The Invitation: The BRWC Review - filmrecensioner, intervjuer, inslag

The Invitation: The BRWC Review – filmrecensioner, intervjuer, inslag

Sammanfattning av inbjudan: Efter hennes mammas död blir Evie kontaktad av en okänd kusin som bjuder in henne till ett påkostat bröllop på den engelska landsbygden. Snart inser hon att en gotisk konspiration är på gång och måste kämpa för överlevnad när hon avslöjar förvrängda hemligheter i sin familjs historia.

Efter att ha upptäckt medlemmar av sin sedan länge förlorade familj tar Evie en tur till den eleganta engelska landsbygden för en oväntad återförening. Hon jockepar mellan obekväma familjebyten och en lokal herres häftiga sällskap innan hon snubblar över en mardrömslik familjeförbannelse i The Inbjudan.

Att förankra en skräckberättelse i den plötsliga känslomässiga och kulturella sammandrabbningen mellan okända familjemedlemmar är en ny idé för regissören Jessica M. Thompson och Blair Butler. Tyvärr, Inbjudan lockar tittarna till ett tråkigt och skrämmande skräckerbjudande som vacklar från sin tydliga brist på personlighet.

Publiken kommer sannolikt att känna en förtryckande känsla av deja vu medan de sjunker in i filmens livlösa energi. Butlers manus delar narrativa likheter med andra fisk-ur-vatten-historier om klassskillnader, som Redo eller inte eller Gå ut. Till skillnad från dessa artikulerade egenskaper, Inbjudan engagerar sig sällan med sina tematiska hyresgäster. Butler tycks ibland räkna med den centrala idén, men filmens uppföljning är tom för några meningsfulla känslor.

Istället drar filmen tittarna in i en förutsägbar narrativ väv kantad av trista karaktärer och stela dialogutbyten. Bristerna blir ett löpande skämt när den släta romansen mellan Evie och den mystiske lorden Walter kommer in i bilden. För en handlingslinje som slutar med att äta en betydande del av skärmtiden, förblir deras kamratskap uppstyltad och överpressad hela tiden. Ingen av karaktärsdynamiken framkallar en anledning för publiken att känna sig fäst. Jag ger stjärnan Nathalie Emmanuel stor beröm för att ha gjort Evie till en personlig och dynamisk skräckfinaltjej genom manusskrivningsbegränsningarna. Det är dock en besvikelse att se den kommande skådespelerskan grensla i en skräckbil som ligger långt under hennes talanger.

När återföreningen väl tar en vändning för det makabra, Inbjudan släpar några steg efter publiken när den snubblar igenom sitt genomförande av en tillräckligt lovande tredje akts twist. Thompson, som följer upp hennes framgångsrika indiedebuter Månens ljus, kämpar mäktigt i sin övergång till skräckestetik. Varje scen lerar sig i en grumlig blå skugga av luddiga ljusval – artikulerar en konstlös vision som Thompson och filmfotograf Autumn Eakin verkar vara alltför nöjda med.

Det finns ingen trist atmosfär eller intensiv uppbyggnad av obönhörliga spänningar för att dölja manusskrivandet. När Thompson försöker hänge sig åt de viscerala fasorna, fångar hennes föråldrade tekniker, inklusive klumpiga användningar av slowmotion och tanklösa inramningsval, sällan genrens hemsökande lockelser. Lustigt nog, Inbjudan känns knappt ens som en skräckfilm under större delen av sin initiala 104 minuters speltid. Berättelsen liksom bara slingrar sig fram innan den avslutas med en av de mest förhastade och apatiska klimaxen i senare minne.

Inbjudan är ett förslag som inte ens inbitna skräckfanatiker bör överväga. Om du är desperat efter lite sommarskräck tror jag att de flesta skulle vara bättre att kolla in Falla eller det mästerliga Nej istället.

Inbjudan spelar nu på bio.

Vi hoppas att du gillar BRWC. Du borde kolla in oss på våra sociala kanaler, Prenumerera på vårt nyhetsbrev, och berätta för dina vänner. BRWC är en förkortning för battleroyalewithcheese.

Coola inlägg från webben: