wendell and wild netflix movie review

Ska du se “Wendell & Wild” på Netflix? Vår recension av Henry Selick-filmen

Det animerade Jordan Peele-projektet, WENDELL & WILDstreamas nu, men ska du ge den en klocka?

Filmen utspelar sig i den fiktiva staden Rust Bank och kretsar kring Kat, en egensinnig ung flicka som har gått vilse efter att ha förlorat sina föräldrar. Efter en olycka på sin nya skola markeras hon som en helvetesjungfru och introduceras för sina egna personliga demoner, Wendell & Wild. De två intrigerande demonbröderna tar hjälp av unga Kat för att kalla dem till de levandes land i utbyte mot att de återupplivar hennes föräldrar.

Filmen är baserad på den opublicerade bok som är skriven av legendariske stop-motion-animationsregissören Henry Selick (Mardrömmen innan jul, James och jättepersikan). Selick befinner sig också vid rodret för denna film, hans första sedan 2009 års Coraline.

Medan Selick är regissör, ​​medförfattare och medproducent av denna strävan, är filmen ett heltäckande samarbete med en annan framstående regissör, ​​Jordan Peele (Nej, Gå ut, Oss), som var med och skrev manuset och producerade filmen under hans Monkey Paw Productions.

Peele (Wild) är också en röstskådespelare i filmen när han ansluter sig till sin tidigare Key & Peele medskaparen Keegan-Michael Key (Wendell) för att väcka liv i de otäcka syskonen. Filmen spelar också Det här är vi framstående Lyric Ross som Kat, Angela Bassett som syster Helley, James Hong som Father Bests och Ving Rhames som Buffalo Belzer.

Med Selicks och Peeles sinnen som filmens kreativa kärna kommer det inte att chockera dig att säga att den här filmen inte är din vanliga animerade film. Med Selicks varumärkestyp stop-motion kotletter och Peeles varumärke mardrömsbränsle, Wendell & Wild är en sällsynt PG-13-klassad animerad film som riktar sig mer till unga vuxna och äldre fans av de två framstående skaparna.

wendell och vilda netflix film

Ironiskt nog utforskar handlingen i den här filmen, bland andra samhällsfrågor, frågan från Peeles senaste film: “Vad är ett dåligt mirakel?” Berättelsen möts i skärningspunkten mellan sorgslagen desperation och ondskefulla ambitioner. Kat skulle göra vad som helst för att få tillbaka sina föräldrar efter att ha känt skulden bakom sin tragiska olycka och Wendell & Wild skulle njuta av möjligheten att lämna sin demonpappa bakom sig och uppnå sina drömmar till varje pris. När Kat måste betala dyrt för det mirakel hon så desperat ville ha, inser hon att det enda sättet för henne att rätta till saker och ting är att lägga sitt förflutna bakom sig och möta sina demoner. Det här känns som temat “var försiktig med vad du önskar dig”. Coraline som fungerade så bra för Selick för flera år sedan.

För gott, berättelsen tillför bränsle till temat “begrav det förflutna, möta dina demoner” med en kommentar om fängelsets industriella komplex. Med användningen av att uppfostra döda styrelsemedlemmar för att rösta om ett nytt Klax Korp-fängelse, för Selick & Peele inte så subtilt fram idén om att låta tidigare generationers ideal dö ut för att gå vidare till en ljusare framtid.

Även om jag njöt av kärnan i filmens budskap, tror jag inte att skrivandet är framgångsrikt hela tiden. Ju mer filmen handlar om att möta Klax Korp eller, för ett kort ögonblick, Buffalo Belzer, desto mindre personlig och intressant blir den. Dessutom känns demonsubplotten helt och hållet bristfällig och osammanhängande från Kats förlossningsberättelse. Otrolig karaktärsdesign bortsett från, demonerna hänger till stor del på drömskapandet av en nöjespark och magisk tillfällig hårkräm, som är alldeles för ointressant för att stå emot styrkan i A-planen.

wendell och vilda gröna drömlandskap

Övergripande, Wendell & Wild är en imponerande visuell njutning med en mycket mindre imponerande handling.

Kats resa mot helande och framåt är tillräckligt övertygande för att fungera, men subplotterna tjänar mest animationens framgång snarare än själva berättelsen. Selicks mer berömda verk tenderar att vara mer påkostade och genomtänkta i sitt världsbyggande och mer spökande i sin skurkaktiga karaktärsskapande. Burton & Gaimans snille kanske passar Selicks styrkor lite bättre, men den här filmen kommer att tillfredsställa fans av mediet och skaparna precis tillräckligt för att klara sig.

Kolla på Wendell & Wild om du vill

• Coraline
  • Mardrömmen innan jul
  • James och jättepersikan
  • Isle of Dogs

MVP för Wendell & Wild

Soundtracket!

Pojke, har den där Cyclops boombox bra smak! Med låtar från punk- och ska-legender Death, Fishbone, The Specials och X-Ray Specks samt klassiska låtar från Living Color & Hot Chocolate, skapade denna mycket kurerade setlist en mer aggressiv inställning till Kat och en mer drivande känsla för avgörande scener genom filmen.

SPELA, PAUSA ELLER STOPPA?

SPELA.

Även om det inte är på höjden av Selicks anmärkningsvärda verk, spelar Wendell & Wild tillräckligt många av de toner som gör att Selick & Peele ligger nära toppen av deras fält.