the school for good and evil netflix review

Ska du se “The School for Good and Evil”? Vår recension av den nya Netflix-filmen

Den senaste Netflix-fantasisagan Skolan för gott och ont strömmar nu till verkliga och imaginära länder runt om i världen, men ska du ge den en klocka? Här är vår recension.

Baserad på New York Times bästsäljande YA Fantasy Series of Books från författaren Soman Chainani, följer filmen två unga kvinnor från lågklassbyn Gavaldone: Sophie, en vacker själ som inte är nöjd med sitt vanliga liv, och hennes bästa vän Agatha, en mer udda och surmulen sort som vanligtvis kallas en häxa av de lokala stadsborna.

Det här osannolika paret föraktar sin omgivning och hoppas på ett bättre liv. Efter att ha hört talas om sagan Skola på gott och ont, Sophie skickar bud till institutionen genom sin by Wishing Tree i hopp om att börja sin prinsessresa. Efter att ha konfronterats av Agatha för att ha försökt lämna henne bakom sig, förs de båda unga kvinnorna bort till skolan och placeras på vad som verkar vara fel sidor: Agatha i School For Good och Sophie i School For Evil. I ett verkligt test av sin vänskap försöker paret hitta en väg ut ur sina situationer medan de kämpar mot en lurande närvaro inom skolans väggar.

I filmen spelar Sophia Anne Caruso (The Sound of Music Live!) som den tidigare nämnda Sophie och Sofia Wylie (”High School Musical: The Musical: The Series”) som hennes bästa vän Agatha. Filmen har också en otroligt djup veteranroll av stora stjärnor: Charlize Theron som Lady Lesso, Kerry Washington som Professor Dovey, Laurence Fishburne som The Schoolmaster, Michelle Yeoh som Professor Anemone, & Cate Blanchetts röst som The Narrator / The Storian.

Premiär precis som stora fantasy-tv-serier Ringar av makt & Drakens hus avsluta sina förstaårssäsonger, Skolan på gott och ont hoppas kunna försöka fylla sina mytomspunna skor tills vidare. Det är också en utmärkt timing för ett YA Fantasy-projekt att starta, eftersom dess huvudtävling verkar starta 2023. Disney+ kommer att ha “Percy Jackson” tillbaka i serieform, och Lionsgate kommer att ha sin senaste Hunger Games-film tillbaka på bio nästa år.

Regissören Paul Feig har i uppdrag att övervinna de hotande jämförelserna med Harry Potter helt enkelt baserat på “unga mystiska vuxna i en träningsskola som kämpar mot en ond tanke som för länge sedan är borta”. (Bridesmaids, Last Christmas, Spökjagare) visste exakt hur han ville få den här världen att stå för sig själv.

I en detaljerad intervju med IGN lade Feig fram sina avsikter för den världsbyggande aspekten av sin vision. Aspekter som att bygga riktiga uppsättningar och skapa icke-CGI-baserade karaktärer var viktiga för honom eftersom de skulle grunda filmen i en sken av verklighet. Han ville också att arkitekturen skulle skilja sig från den slitna marken för världens krukmakare. Dessa aspekter gör att publiken kan känna att de också kan transporteras in i den här världen utan att känna att de har sett allt detta förut.

Men framför allt var Feig fast besluten att respektera bokens huvudberättelse och genre när han beundrade co-learns relation och kraften i “skolväxlings”-berättelsen.

“Vi behandlar många saker väldigt, väldigt seriöst, och det är många väldigt dramatiska saker som händer, men vi har också kul med det, men det gör inte narr av det,” sa Feig. “Det är människorna inom det, hur de interagerar. Så här är alla mina komedier egentligen, vet du vad jag menar? Jag var hårig när någon kallade Spy för en parodi, eller vad som helst. Det är som: ‘Jag gör inga parodier. Jag gör genren och sedan lägger jag in excentriska karaktärer i genren så att de kan reagera som en excentrisk karaktär, eller så skulle vi som en excentrisk karaktär i en mycket förhöjd situation, så det är tonen.

michelle yeoh skola på gott och ont

“Det är den enda tonen jag vet hur man gör. Det är den enda tonen jag är intresserad av att göra då, så det är vad vi tar med här. Det är väldigt roligt. Det är väldigt roligt, men vi kommer aldrig att säga “åh, titta så dumt det här är”, eller göra oss narr av det. Vi har bara roligt med karaktärerna och några av troperna i den.”

Nu här är miljonfrågan för mellanbudgeten, lyckades han?

Kort sagt, jag tror att han gjorde det. Feig uppskattar arvet från gamla sagor och ger det en unik snurr utan att förvandlas till nostalgi. Det här är inte Once Upon A Time eller Snövit och den Jägaremen det kommer att välkomna sina fans att dela något bekant nog att njuta av.

Att ta tag i element från sin genres framgångsrika föregångare samtidigt som de inte är helt härledda är stötfångaren för detta projekt. Anteckningar av Krukmakare, Prinsessbrudenoch några valfria Disney-animerade berättelser smälter sömlöst in i bakgrunden samtidigt som bandet mellan Sophie & Agatha och de utmaningar som ondskan ger dem i förgrunden.

Filmens budskap är ganska tydligt och ganska välkommet, särskilt i en modern version av genren. Berättelsen lutar sig framåt med empati för det “gråa” i våra liv, vilket ger en dos av verklighet till den binära fantasivärlden.

Med balans, självständigt tänkande och vänskap som sina vägledande principer, är Agatha ryggraden i denna berättelse. Det hjälper till att dra tillbaka alla korrupta karaktärer som omger henne in i ljuset. Kolla in vår MVP-sektion nedan för varför jag tror att Sofia Wyles var det perfekta valet för att vara filmens centrum.

Medan ljuset segrar i den här sagan verkar ondskan ha roligast. Blood magic EFX, hus som kämpar mot en skruvad omslag av Britney Spears “Toxic” och en sann skurk med inslag av stora Disney-ondska från det förflutna (Maleficent, Jafar, Scar) får den mörka sidan att verka som de coola barnen på den här skolan. Jag njöt särskilt av ondskan bakom kulisserna som “goda” omfamnade som vanligt. Att förvandla underpresterande till ovilliga slavar till elitens sagoäventyrsträning var en fin touch som Agatha uppmärksammade dem på.

För föräldrar som jag kanske ni undrar hur mörk den här historien blir.

Medan den 40-åriga jag önskade mig verkligt pirrande ögonblick som min ungdoms “familje” fantasyfilmer hade presenterat för mig (IE, Häxorna, Den oändliga historien& Återvänd till Oz, för att nämna några), blir den här filmen inte DEN nivån av skrämmande. Men jag höll mig från att visa den här filmen för mina barn (6 & 8) eftersom blodet EFX & Sophies fysiska förvandling mot slutet verkade lite för mycket för vissa känsliga unga tittare.

Naturligtvis, precis som dessa karaktärer inte är helt bra eller helt onda, är den här filmen inte heller perfekt. Det drar lite i mitten vilket leder till en mer än riklig körtid på 2 timmar 26 minuter. Den har också några framträdanden som inte verkar stämma överens med skådespelarens uppskattning. Charlize Theron verkade övertänka sin Lesso-karaktär på grund av hennes koppling till Huntsman-filmerna och lämnade efter sig en mestadels platt och mindre intressant version av vad hon har gjort tidigare. Flera mindre karaktärer är castade med anmärkningsvärda namn som inte lever upp till faktureringen. Michelle Yeoh, Rob Delaney och Rachel Bloom, för att bara nämna några, passar in på den beskrivningen och är kraftigt underutnyttjade.

charlize theron i skolan på gott och ont

Sammantaget kan skolan för gott och ont ibland vara lite för lång och repetitiv. Ändå fyller det också ett nödvändigt tomrum i midbudget fantasyberättelser för ung publik, särskilt unga kvinnor. Ljudteman och utbrottet från dess två huvudrollsinnehavare skiljer denna film från dess samtida.

Kolla på Skolan på gott och ont Om du vill:

• Percy Jackson serier
  • Harry Potter serier
  • Snövit och Jägaren
  • Det var en gång

MVP för skolan för gott och ont

Sofia Wylie som Agatha.

På många sätt är det här Sofia Wylies film. Hon är en ständig närvaro som en check för den mer äventyrliga & nyckfulla Sophie och blir sakta den allseende, all-känsla checken för alla på skolan.

skola på gott och ont Sofia Wylie 1

Utanför skärmen startade Sofia sin produktion tidigare i år efter att ha lanserat företaget AIFOS Entertainment Inc för att välja och utveckla material som lyfter fram starka kvinnliga berättelser som hyllar en mångfald av kulturer och erfarenheter. Denna nya satsning gör henne andligt och känslomässigt investerad i en sådan film som denna.

SPELA, PAUSA ELLER STOPPA?

SPELA.

Skolan på gott och ont är ett mestadels engagerande och tillfredsställande inträde i en genre som skulle kunna använda färskt blod.