Recension: "Puss in Boots: The Last Wish" ger underbar familjeunderhållning - blogg

Recension: “Puss in Boots: The Last Wish” ger underbar familjeunderhållning – blogg

Av Christopher James

Det har gått 18 år sedan Antonio Banderas’ Puss in Boots för första gången visade sina stora ögon på skärmen i filmer i box office-smash och Cannes i tävlingsfilm Shrek 2. Även om Shrek-serien bleknade med varje halvdana uppföljare, Mästerkatten i stövlar fick behandling av ursprungsberättelsen i en 2011 version. Ett decennium senare skulle du anta att detta Puss in Boots: The Last Wish skulle kännas unken och daterad. Istället är det en charmig vinnare fylld med fantasi och kul! Berättelsen är välbekant, centrerad kring önskeuppfyllelse och ett storslaget lopp. Ändå finns det gott om juice kvar i denna sagovärld. Filmen blandar barnslig mani med gripande teman om tillhörighet för att göra detta perfekta program för familjer som letar efter en film den här semestersäsongen.

När vi kommer ikapp Puss in Boots (Antonio Banderas) leder han en allsång om sin skicklighet samtidigt som han hamnar i ett slagsmål med både en stad och en jätte…

Även om han är framgångsrik, förlorar Puss ett annat liv. Detta skrämmer honom inte — han har varit ganska kavaljer om sin dödlighet sedan han har nio liv.

Puss återförenas med en gammal låga, Kitty Softpaws (Salma Hayek), och får en ny sidekick, Perro (Harvey Guillen).Men den olycksbådande Big Bad Wolf (spökande röstad av Wagner Moura), kommer ikapp Puss och informerar honom om att han är inne på sitt sista liv och att det finns en tung belöning på hans huvud. Puss bestämmer sig för att hänga upp sin hatt som en överlöpare och slå sig ner som huskatt i Mama Lunas (Da’Vine Joy Randolph) kattfyllda hem. När han går i pension, blir Puss vän med Perro (Harvey Guillen), en glatt svag hund som maskerar sig som en katt. Perro framstår som den framstående karaktären i det här inlägget, en älskvärd och lojal följeslagare som är en uppriktig följeslagare för Puss’ övergivna bravader.

Puss liv av självbelåtenhet störs när en “önskestjärna” som kan återställa vår hjältes nio liv kraschlandar i Schwarzwald. För att nå stjärnan måste han slå sig ihop med sin tidigare föraktade älskare, Kitty Softpaws (Salma Hayek, alltid en fröjd).

Guldlocken och de tre björnarna stjäl showen som en hotfull familj för att göra en önskan om stjärnan.Puss, Kitty och Perro är inte de enda personerna efter önskestjärnan. Några av de mest förtjusande ögonblicken kommer från en Essex-accentuerad Goldilocks och hennes familj av Three Bears. De har letat efter önskestjärnan i flera år. Florence Pugh erbjuder en engagerad sångprestation som denna tuffa Goldilocks. De tre björnarna har skickliga voive-verk från Olivia Colman (Mama), Ray Winstone (Papa och Samson Kayo (Baby). De bevisar mer än bara komisk relief och ger ett av filmens mest innerliga ögonblick.

På pappret är den stora dåliga “Big” Jack Horner, uttryckt med enorm gusto av John Mulaney. Han är den skrämmande förkroppsligandet av barndomens petulans som inte kontrolleras. Nu är Jack chef för ett gigantiskt pajkonglomerat och vill att alla sina behov alltid ska tillgodoses. Därför kommer han att göra allt han kan för att få tag på stjärnan.

Det finns gott om visuell energi till den senaste Puss in Boots-filmen.Puss in Boots: The Last Wish kombinerar en galen Rat Race-intrig med en dyster meditation om dödlighet. I själva verket känns de två lägena ibland i strid med varandra. Men allt som allt uppskattas denna stora swing, eftersom den ger mer djup till Puss-karaktären. Hur kan han känna sig modig om han bara har ett liv att leva? Var kommer mod ifrån? Dessutom, vad händer när det enda som har definierat oss i livet försvinner?

Långt tillbaka 2001, den första Shrek filmen sågs som ett stort steg framåt för animering men franchisen blev en ytlig kopia av sig själv. Du borde inte nödvändigtvis förvänta dig Puss in Boots: The Last Wish att tänja på gränserna för animation men det är en franchise som uppdateras. Kampsekvenserna tar stilistiska ledtrådar från anime och kinetik till en redan förtjusande film. Så döm inte den här filmen efter franchisen som den kommer från. Puss in Boots: The Last Wish är en trevlig fristående lek. Både barn och föräldrar kommer att få ut något av det. B

Puss in Boots: The Last Wish kommer att släppas på bio av Universal Pictures onsdagen den 21 december.