Netflix Q3 2022 recension: Annonsnivå, prenumerantnummer och barnrubriker

Observera: detta nyhetsbrev publicerades först på Kids Streamersphere på LinkedIn.

Netflix Q3-intäkter slog den 18 oktober, och OMG kan du känna lättnaden från Reed?

“Tja, tack och lov, vi är klara med krympande kvarter.”

Det har varit en tuff tid, Reed, okej?

netflix hq sunset bronson studios

Bortsett från att abonnentnummer är UPP(!), blygsamt, ur volymsynpunkt, har det varit hektiska två veckor med rubriker för streamern. Intäkterna gav möjlighet till mer klarhet i dessa, inklusive:

En uppmjukning av teatralisk exklusivitet… Glass Onion: A Knives Out Mystery får den bredaste biorelease någonsin sett av en Netflix-film. Definitivt inte i full skala, men 600 skärmar i USA under Thanksgiving-helgen, med fler i Storbritannien, Italien, Tyskland och vidare, är långt över de begränsade utgåvorna vi har sett tidigare. Med det sagt, den korta 7-dagarsperioden och bristen på reklamutgifter pekar på att detta är en marknadsföringsövning snarare än en intäktsövning.

Företaget bekräftade i princip detta på vinstsamtalet och sa att det ser på storbildsexponering som “bara ett annat sätt att… bygga upp buzz och rykte för filmen inför dess Netflix-släpp.” Här hoppas jag att det lönar sig i visningssiffror när filmen kommer upp på plattformen den 23 december (jag är inte riktigt tvivel om att det kommer att göra det).

Bekräftad lansering av deras annonsnivå… Utrullas från början av november på många stora länders marknader, inklusive USA, Storbritannien, FIGS, plus andra i LATAM och APAC. Avgörande för barn, streamern har bekräftat att annonsnivån “inte kommer att visa annonser i barns profiler eller i något innehåll riktat till tittare i åldern 13 och under, inte ens när det nås från en vuxens profil.”

Resultatsamtalet hade mer om hur Netflix tror att annonsnivån kommer att landa. Det är inget de räknar med att kannibalisera befintliga fullfetiga prenumeranter. Viktiga punkter att notera på den annonsstödda nivån är att den endast är tillgänglig i 720p och inte stöder tillfällig nedladdning av innehåll. Det finns många som inte skulle stå ut med det. Två grupper som kanske också är viktiga lösenordsdelare: 1) mor- och farföräldrar, som kanske är mer vana vid SD-kvalitet, och 2) unga människor som håller på att gå ut ur boet som är snåla och mer benägna att titta på mobila enheter med mindre skärm . Netflix har byggt ett innehållserbjudande för det senare i flera år, med sådana som Öde: Den Winx Saga, Stranger Things, Enola Holmes, och många andra. På senare tid har de uppvaktat den förra, med serier som Kronan och den tidigare nämnda Knives Out-filmserien. Att flytta till en annonsstödd plan är dock inte det enda alternativet här, eftersom företaget lanserar olika sätt att tjäna pengar på kontodelning.

Mycket att säga i Storbritannien… Netflix går med i den brittiska TV-värderingsbyrån BARB (med data som blir tillgängliga strax före Kronan S5 lansering—prydligt!). Det var också avslöjande av en mängd finansiella data, inklusive brittiska abonnentnummer som ligger på 13,8 miljoner eller cirka 49% hushållspenetration.

Förutom dessa rubriker… En annan viktig förändring i resultatet för tredje kvartalet är att bolaget inte längre kommer att ge abonnentvägledning till investerare. Under de senaste åren har Wall Street varit förtjust i att använda just denna sticka för att slå Netflix med på aktiekursen. Intäkter och rörelsevinster kommer nu att betraktas som de primära mått på topplinjen. Intäktsbrevet gav inga slag på hur konkurrenterna stod sig i detta avseende:

“Våra konkurrenter investerar mycket för att driva prenumeranter och engagemang, men det är svårt att bygga en stor, framgångsrik streamingverksamhet – vi uppskattar att de alla förlorar pengar, med sammanlagda rörelseförluster för 2022 över 10 miljarder dollar”

För mig matchade förändringen av prenumerationsvägledningen pivoten på innehållsprestandamått från förra året, där Netflix slutade rapportera antalet hushåll som tittade (räckvidd) och flyttade till tittade timmar (engagemang). När underförvärvet kom på hög nivå, skulle det bli svårare och svårare att slå det otroliga rekordet Bläckfisk spel. Bättre ändra måttstocken till tittade timmar, som de bekvämt kommer att kunna slå sina konkurrenter på förutsägbart, särskilt med binge drop-modellen. Bekvämt kommer de att slå konkurrenterna på rörelsevinsten också, där deras nya vägledning är fokuserad.

Netflix Kids Rubriker

Information och referenser relaterade till barninnehåll fanns inte i överflöd detta kvartal. Havsdjuret fick en shout-out som den “största animerade originalfilmen hittills” med 165 miljoner tittade timmar; detta dämpades dock av erkännandet att animerade filmer var i ett “tidigare stadium”. Detta är en ändring av låten, med tanke på att streamern har givit ut avancerade originalanimerade filmer sedan dess Klaus 2019, följt av The Willoughbys och Över månen 2020. I det skedet var Netflix ståndpunkt att de var upphetsade över att fånga Disney i familjeanimation. Det känns som att hybrisen har fått en spark i tänderna sedan dess.

Netflix barninnehållsprestanda

Så vilket barninnehåll har dykt upp på Netflix det här kvartalet? På filmer, förutom Havsdjuret, Netflix pratade om vikten av att betala 1-fönster är det “näst bästa” till Originals. Som framhävts i en tidigare del av detta nyhetsbrev, betala 1-fönstret för Sjung 2 träffade Netflix Global Hours Viewed Top 10 trots att den bara var tillgänglig på två marknader, USA och Sydkorea. Dess USA-specifika prestanda per Nielsen Streaming Content Ratings är superimponerande. Jag planerar en djupdykning i det under de kommande veckorna.

För barninnehåll måste vi dock säga att värdet av tredjepartslicenser går utöver lön 1. Äldre prequels för de senaste biografsläppen från Illumination fungerade också utmärkt. Verkligen, Minions & More 1en 48-minuters sammanställning av shorts från det senaste decenniet, nådde Netflix Global Hours Viewed Top 10 i tre veckor.

För serier var den enda att kika igenom DreamWorks Kung Fu Panda: The Dragon Knight. Detta slog faktiskt hårdare än den omstartade Boss Baby när vi tittar på vecka 1 och 2, trots att den kraschade för vecka 3. Ingen glädje för The Cuphead Show! S2, trots den goda synligheten hos S1, och inte heller för den senaste förskoleserien från exec producenten Chris Nee, Spirit Rangers.

Animerad serie Kung Fu Panda

Vad härnäst?

Ted Sarandos avslutade samtalet med en massiv roster-shout-out till en båtlast av högprofilerade titlar som kommer till tjänsten under Q4. Men hur är det med barnen/familjens innehåll, Ted? Varför lämnar du mig att göra ALLT?!

På den animerade fronten finns det inte en, inte två, utan tre filmer värda att spåra. Wendell & Wild från skaparen av Coraline-hits i slutet av månaden, följt av Min fars drake från Cartoon Saloon i november. Vi rundar av med Guillermo del Toros Pinocchio kommer i december. Kanske är originalanimerade filmer inte i ett så tidigt skede trots allt. Utöver dessa kan vi förvänta oss ett saftigt pay 1-fönster för The Bad Guys krydda saker i USA.

Med live action får vi en njutning. Skolan för gott och ont tappade denna vecka. Kommande har vi Slumberland med Jason Momoa i huvudrollen, Enola Holmes 2 med Millie Bobby Brown, och Musikalen Matildamed Emma Thompson i huvudrollen.

Så filmer är täckta, men hur är det med serier? Är det bara jag, eller har dessa saknats lite på senare tid? Jag menar, vi har omstart av Teletubbies-serien i mitten av november, vilket visar några starka indikatorer på intresse. Kolla in visningsräknaren på vår What’s on Netflix tweet om det; senast jag kollade var det 10,2 miljoner!:

En annan intressant serie som dök upp just den här veckan var Udda bollar. Detta producerades av Atomic Cartoons (Hilda, Hundar i rymden, plus några Lego/DreamWorks-kommissioner) och är baserad på en supersuccé YouTube-kanal. Låt oss se hur det fortskrider.

Men vilka andra barnprogram är du verkligen glad över att komma till Netflix snart? Snälla, inspirera mig! Jag kanske är frustrerad över att prestandaindikatorer på strömmande titlar är som guldkorn om inte ditt namn är CoComelon eller Bluey.

Nåväl, jag antar att vi måste hålla oss till att titta på filmprestanda för tillfället, och det kommer att finnas gott om det under de kommande veckorna.