Daniel Kaluuya, Keke Palmer, and Brandon Perea in NOPE out to own 14th November

Filmrecension – Nej (2022) –

Under den korta tidsperioden på fem år, Jordan Peele har snabbt blivit en av de bästa filmskaparna inom metaforisk genrefilm. Kalla det psykologisk skräck eller skräck med hjärnor att han gör något som öppnar samhällets ögon. Nej är hans tredje infall i genrefilmskapande empirisk osäkerhet.

Jordan Peele som i åratal gjort sig ett namn i komedi med Keegan Michael-Key. År 2017 Peele tog sina första steg i filmskapande regi av den satiriska chockeraren Gå ut vilket överraskade alla. Blanda social och rasistisk orättvisa och ojämlikhet i chiller. Så bra att den vann Peele en Oscar för bästa manus.

Två år senare The body swapping horror USA, kan ha sjunkit ett snäpp eller två i förväntningarna på den här. Det var lite av en head scratcher som förvirrade men lämnade rädsla samtidigt som vi alla kan ha en dubbelgångare där ute. En film full av allegoriska symboler som titeln. Syftade titeln på “oss” folket eller “USA” som i landet? Det var ett skrämmande politiskt uttalande om hur svarta och vita amerikaner interagerade i samhället. Slutresultatet en orubblig, obekväm klocka.

För Nejbrittisk skådespelare Daniel Kaluuya (Gå ut) är EUT. Han har precis återförenats efter en tragisk händelse med sin syster Emerald (Keke Palmer) som ärver sin fars Hollywood-hästtävlande företag. OJ hjälpte sin far på ranchen men såg inte ut som om han visste vad han gjorde ibland. När det gäller Em (som hon gillar att bli kallad), ingen aning att se någonstans när hennes pappa levde. Företaget (kallat Haywood’s Hollywood Horses) tränade hästar för användning i film och tv, det enda svartägda företaget i branschen.

Paret börjar märka konstiga saker som händer runt ranchen och bestämmer sig för att köpa några säkerhetskameror. I hopp om att få den ultimata bilden av potentiellt UFO eller som Em kallar det “Oprah (Winfrey) Shot”. De får hjälp av teknisk butiksassistent (Brandon Perea) tillsammans med berömd filmfotograf (Michael Wincott) för att spela in de lukrativa bilderna.

Det finns också en sidohistoria som knyter an till Nejs teman som involverar temaparkens ägare Ricky Park (The Walking Deads Steven Yuen). En före detta Child Television-stjärna som nu driver den närliggande nöjesparken Jupiter’s Claim Western. Ärrad av händelserna i hans barndoms händelser på TV som involverar schimpansen Gordy. Han är medveten om att inte allt är bra i området och de ansvariga är Not of Planet Earth (aka NOPE).

Nej tyvärr är det ett jävla tågvrak. Det är ingen särskilt dålig film, den är inte heller bra. Peele visar upp en hel del ambition som att knyta inkludera de första dagarna av rörlig bild med koppling Eadweard Muybridges Häst I Rörelse. The Black jockey kopplade (fiktivt) som en släkting till OJ och Em att ingen visste hans namn. Samtidigt försöker han också lägga så mycket på (2 timmar plus) löptiden. Många av de frågorna som den försöker besvara kändes halvklara eller till och med bleknade bort som drivved, bortglömda. Lämnar dig oinspirerad.

Är de utomjordingar eller något annat? Vi lär oss aldrig riktigt eller retas om de är, när kom de till vår planet. Allt vi lär oss är att de (eller det) lever i molnen och slår in när de är hungriga. Det enda möjliga förslaget på vad de kanske är “saken” är en metafor för kapitalism. Vad den livnär sig på är vad som skulle ge ekonomisk belöning och när girigheten släpps lös är grejen att stora företag slår in äter upp de små företagen. Kapitalismen vill också sätta en prislapp på allt monopolisera allt (kameror, mobiltelefoner, internet, etc…). Även Hollywood i sig är inte heller skyddat, vilket gör att endast ett fåtal stora spelare gör allt.

Nej du kan hävda att det har blivit “felsålt” som en skräck. Du kan hävda att samma sak kan sägas om att kalla det en sci-fi-thriller. Detta tar filmen in M Night Shyamalan Territorium och Tecken (2002). Även när en karaktär kallar utomjordingarna som “tittare” talar filmen faktiskt mer om alienation snarare än besökare från yttre rymden?

Nej visuellt imponerande allt tack vare Cinematographer Hoyte van Hoytema (Tenet, Ad Astra, Dunkirk). Peele bär sina ambitioner på ärmen stolt och är ibland inte rädd för att väcka debatt. Tack vare ett mediokert manus och halvfärdiga besvarade frågor låter den sista tredjedelen av filmen dig fråga “vad är det jag egentligen tittar på”?. Svaret är en osammanhängande röra.

★★

Sci-fi, mysterium | USA, 2022 | 15 | 14 november 2022 (Storbritannien) | Blu-ray, DVD, 4K, Digital | Universal Pictures | Dir.Jordan Peele | Daniel Kaluuya, Keke Palmer, Steven Yuen, Michael Wincott, Brandon Perea, Keith David

Källa: Ursprunglig recensionslänk